מחויבות – כלי ליצירת תוצאות
הפחד הכי גדול שלנו זה להיראות רע. ולא מבחינה חיצונית, למרות שגם זה משהו לא נעים לפעמים, אבל אני מדבר על הזהות שלנו. אין לנו בעיה שלא לעשות משהו או שלא להצליח במשהו, אבל אם הצהרנו שאנו הולכים לעשות משהו ולא נעשה אותו או שלא נצליח בו זה יהיה נורא עבורנו. לכן אנחנו ממעטים מאוד ליצור מחויבויות בחיים. המשפט "אני אשתדל" או וריאציות שלו מאוד שגור בפינו. זו בעצם אמירה שאנחנו לא מתכוונים באמת לקיים או שאנו ממש לא מאמינים שנצליח לעשות אותה. אנחנו לא אומרים "לא" כי זה נראה לא טוב, אבל גם לא נתחייב על "כן" כי אולי לא נצליח ולא נעמוד בזה אח"כ וגם אז נראה לא טוב.
במצב כזה רובינו מסתובבים עם תחושה מנצחת שלא התחייבנו לכלום ואם ילך אז ילך ואם לא אז לא. ממש תחושת חופש מוחלטת. מה שאנחנו לא מבינים זה שאנחנו יורים לעצמנו ברגל ומונעים מעצמינו הצלחות.
חוסר מחויבות כלפי חוץ יוצר גם אצלנו פנימה חוסר מחויבות להצלחה.  תתארו אדם שמחליט לעשות דיאטה. כמובן שהוא צופה קשיים בדרך הוא פוחד מכך שגם הפעם לא יצליח ולא יעמוד במטרה שלו. ולכן הוא לא מתחיב כלפי חוץ ובעצם לא מספר לאף אחד על החלטתו. במקרה כזה הסיכוי להצלחה הוא נמוך מאוד. כמובן שעם הקושי הראשון הוא יוכל לוותר לעצמו ולהגיד כי ממילא לא התכוון או שהוא יתחיל ממחר. מעבר לכך, כאשר הסביבה מודעת למטרות שלנו אנו מקבלים עזרה או לפחות נמנעים מלהכשיל אותנו. מצד שני כאשר אנו מסתירים מהסביבה את החלטתנו כדי לא להתחייב, הסביבה ממשיכה להופיע סביבנו עם פיתויים ומאכלים כמו בעבר ולא מודעת לקשיים שהיא יוצרת עבורינו ואף לא מנסה לעזור לנו. כשאנחנו מחויבים גם העולם מתחייב איתנו.
אנחנו לא מסוגלים ליצור מחויבות בסתר!! ולכן כשאנו מנסים להסתיר מהסביבה את כוונותינו אנו בעצם גם מורידים מעצמינו, בפני עצמינו, את המחויבות שלנו לעשייה ובעקבותיה ההצלחה.
מחויבות יוצרת עשייה, עשייה יוצרת הצלחה. ללא מחויבות העשייה נחלשת וההצלחה מבוששת לבא. וכך אנו אומרים לעצמינו אח"כ- "מזל שלא התחייבתי, מזל שלא פתחתי את הפה, תראה איזה לוזר הייתי יוצא..." ורק מצדיקים לעצמינו את חוסר המחוייבות שלנו ואת הפחד שלנו לקבל החלטות גדולות.
מותר לא להצליח, מותר לשנות כיוון, מותר להגיע למסקנה שזה לא בשבילי ובלבד שזה עוזר לכם לקחת החלטות אמיצות ולהתחייב עליהם. מי שיתחייב בקטן יישאר קטן ורק מי שיתחייב בגדול יוכל  להצליח בגדול.
אימון אישי עוזר לנו להתאמן על קבלת החלטות אמיצות. האימון יוצר לנו מחויבות, אפילו אם היא אינטימית, חזקה מספיק כדי להניע אותנו ואת העולם יחד איתנו להצלחה.

 


טיפ מספר אחד להצלחה - דאג שתהיה לך מטרה
תובנות מתוך אימון מנהלים - 

של מי החיים האלו לעזאזל?

אני בטוח שהמשפט הזה שגור בפיך רבות - "השוטף הורג אותי. שואב את כוחותיי וזמני ומתעל אותי כרצונו". אתה מחפש עובד ולא מוצא המון זמן כי אתה לא מתפנה לזה כמו שצריך, הישיבות שלך אף פעם לא מתחילות בזמן ובטח שאינן מסתיימות כמו שרצית. אתה לא מתפנה לנושאים החשובים באמת. ובכן, -  אתה לא לבד. אבל זו כמובן לא נחמה, ואם לא תעצור רגע ותחשוב כיצד להחזיר את השליטה על החיים שלך לידך זה בטח לא יגמר במקום שפעם אולי חלמת להיות.
כדי להתחיל לעשות סדר במחשבותינו ובכדי שיהיה לנו סיכוי כל שהוא להתקדם למקום כל שהוא, לשנות, לקדם ולצמוח, צריך שתהיה לנו מטרה מוגדרת.
קל להגיד אני יודע. אחת הבעיות המרכזיות באימון מנהלים, זה לאתר את המטרה של המנהל. לעיתים זה לוקח את מרבית הזמן של האימון, אבל תהליך זה חשוב ביותר כי  אחרי שהמטרה מוגדרת כמו שצריך, הדרך והמהלכים להגיע אליה נעשים ברורים יותר ומוחשיים. לעיתים נפתחות כל כך הרבה דלתות באופן מידי שנראה שלא היה צריך יותר מזה כלום והנה אנחנו שם. ברגע שמטרות יתחילו להיות נוכחות וברורות בחייך יפתח לך שביל ברור בו תוכל להתקדם מיעד ליעד מבלי להיות מוסט לכיוונים שאינם נכונים עבורך.
אז אך מתחילים? אתה יכול לנסות את זה כבר...
מטרות אינן חייבות להיות גדולות. למעשה כשמתחילם להתארגן על עצמנו כדאי אפילו לבחור במיוחד מטרות קטנות. כאלו שנוכל להתרגל לעבוד איתן. ולאט לאט כשנלמד לנהל את חיינו נדע גם לבחור מטרות ממשיות יותר.
כדי שנוכל לעבוד ולהכוונן לעבר מימוש מטרה עליה להיות מוגדרת באופן מתאים. נוהגים להשתמש בראשי התיבות -  SMART, ובעברית הכוונה היא פשוטה – על המטרה להיות ברורה, מדידה, ברת השגה, מוגדרת במשאבים, ותחומה בזמן. כך כמו במשימות בעבודה שלך, כך בחיים שלך. אם אתה רוצה שליטה על חייך תתחיל להגדיר מטרות מוגדרות היטב. כמו שאמרתי, תתחיל לנסות בקטן – הישיבות שלך אף פעם לא מתחילות בזמן? או נמשכות יותר מידי? או לא תכליתיות? נסה להגדיר מטרה ברורה – "בתוך חודש מהיום כל הישיבות שלי יתחילו בזמן ויסתיימו בזמן". קבעת מטרה, ברורה, מוגבלת בזמן. אם תנהל אותה כמו שצריך היא פשוט תתממש ומהר יותר ממה שחשבת.
אמץ את שיטת המטרות בחייך. דאג תמיד שיהיו לך מספר מטרות ברורות להשגה. זה יכניס סדר לחייך ויצור עוגן יציב אל מול "השוטף" שמתדפק שוב ושוב על זמנך היקר. אני ממליץ לך בהתחלה לנהל לא יותר משלוש מטרות במקביל. לאט לאט תוכל לנהל רשימה ארוכה של מטרות ולא תרגיש בכך. במצב אופטימלי יהיו לך 2-3 מטרות לטווח קצר (עד 3 חודשים) 2-3 מטרות לטווח של שנה, כדאי שתהיה אף מטרה רחוקה יותר.
   
            אוקיינוס | קהילת סלוניקי 8, תל אביב 69513 | טלפון: 054-6772777 |                                            קופירייטינג: סיגל דריאל