מי הכין אותך לתפקיד המנכ"ל? או, למה לי אימון אישי?
(24 דצמבר 2010)

אימון אישי למנהלים איננו עוד טרנד או גחמה ברת חלוף. האימון הוא תולדה של הבנה כי כמו ספורטאי המאמן את גופו ורוחו למאמצים ספורטיביים הולכים וגדלים, כך גם האדם המנהל זקוק לאימון יכולותיו המנטאליות וכישוריו הניהוליים, כדי לשמור על כושר ניהולי לאורך זמן ותוך שהוא משתפר וצומח.
הנה. קיבלת את המינוי שרצית כל כך והתיישבת על כורסת המנכ"ל. רבים מאיתנו, בודאי לא כולם, שואפים תמיד לתפקיד המנהל הנכסף. כאשר עקבת מלמטה על מנכ"לים אחרים, תמיד הייתה לך דעה על מי שיושב על כסא המנכ"ל. הוא שולט או לא בעניינים, הוא מנהיג או לא, עובד קשה, לא עובד בכלל. חכם, מבריק או אולי משעמם וכבוי. תמיד ידעת מה אתה תרצה להיות שם בבא היום.
אבל כשאנו מתיישבים על כסא המנהל, התמונה פתאום נראית אחרת. 
תפקידי המנכ"ל (והסמנכ"ל), אשר מהווים את ראש הפירמידה הניהולית, אינם "עוד תפקיד ניהולי" בשרשרת. תפקידים אלו שונים בתכלית מתפקידי ניהול זוטרים יותר.
זה אולי מוזר, אבל אף אחד למעשה לא מכין אותנו לתפקידים אלו. כולנו רואים את מי שהיו בתפקידים לפנינו ואנו למדים מתוך צפייה על מנהלינו הקודמים, אבל אנו ממש לא רואים את כל התמונה שרואה המנהל ממקום מושבו ולכן אנחנו לא מסוגלים, מתוך מעמדנו הזוטר יותר להבין את מלא תפקידו של המנכ"ל ואפילו הסמנכ"ל.
הסמנכ"ל למשל, הוא ההיררכיה המקצועית הגבוהה ביותר בארגון בתחום עיסוקו. בתור שכזה הינו יחיד, בודד ואחראי לבדו על תחום מקצועי שלם. אין לו קולגות בתחומו היכולים לעזור לו או שהוא יכול לשתף אותם בלבטיו המקצועיים. גם המנכ"ל שמעליו, ברוב המקרים, אינו בעל ניסיון דווקא בתחום שלו ולכן לא תמיד יכול להיות שותף מקצועי להחלטותיו. אין כמעט עוד תפקידים כאלו בהיררכיה הנמוכה יותר של הניהול, ולכן מוצא את עצמו הסמנכ"ל הצעיר לראשונה בתפקיד שאין בהכרח קשר בין ביצועיו הטובים כמנהל זוטר ובין הצלחתו גם בתפקיד הסמנכ"ל.
האם אי פעם חווה את צורת העבודה הזו בתפקידיו הקודמים?
ותפקיד המנכ"ל? זה בכלל מתגלה כתפקיד משונה. כאשר הנך ממונה לתפקיד מנכ"ל, פתאום אתה מגלה כי עליך לנהל גם את סמנכ"ל הכספים וגם את סמנכ"ל המכירות והשיווק, תחומים שעד היום אולי לא כל כך התעמקת בהם ואולי אף נראו לך לא מעניינים משהו. ואח"כ גם לשבת עם סמנכ"ל ההנדסה ולקבל החלטות בנושאים שמעולם לא שמעת על קיומם. מי הכין אותך לזה?
אף אחד לא הכין אותך לזה, אין בית ספר שאפשר ללמוד את זה, ואין קורס מזורז שיעזור לך.
אכן, בודד אתה המנכ"ל (והסמנכ"ל). לא תמיד יש לך עם מי להתייעץ, עם מי להתלבט, עם מי להתכונן לדיון במועצת המנהלים או מה בדיוק לומר כשתיאלץ להסביר את הירידה בהיקף המכירות...זה המקום לאימון אישיאימון מקצועי מאדם מנוסה היכול ללוות אותך ולאמן אותך כיצד להתמודד עם ההתלבטויות , לאמן אותך לממש את יכולותיך הניהולים. אימון עסקי מתוך שותפות אמיצה כזו לדרך, יכולה לעשות את ההבדל בין כסא המנכ"ל המתנדנד ובין כורסת המנכ"ל נוחה ויציבה.














   
            אוקיינוס | קהילת סלוניקי 8, תל אביב 69513 | טלפון: 054-6772777 |                                            קופירייטינג: סיגל דריאל