אימון מנהלים אינו עוסק בידע
 
לא מזמן פנה אלי אחד ממנהלי משאבי אנוש ושאל אם אני יכול להעביר סדנא למנהלים אצלו. מדובר בתוכנית של החברה לפיתוח מנהלים כאשר מידי פעם מביאים "מרצה אורח" בתחום הניהול. כששאלתי על מה ירצה שנדבר הציע את הנושא של "ניהול זמן". לא הופתעתי כמובן. הנושא של ניהול זמן נושא כל כך כאוב בעיני כולנו שאנחנו ממש מתלהבים מכל שבריר של רעיון לדון בנושא ולראות כיצד ניתן להתגבר על הקושי האדיר שבניהול הזמן. 
 
עניתי בנימוס שאם הוא מחפש "ליצן" להצגה חד פעמית אני לא הכתובת כנראה. אבל אם הוא באמת רוצה לקדם ולפתח את המנהלים בארגון אז לא נראה שהוא בדרך הנכונה.

אני מאמן מנהלים עצמאים ויזמים. כשאני מאמן מנהלים, אני מדגיש כי בבסיס האימון עומדת הטענה כי חוסר ידע אינו מכשול לשום דבר כמו שידע איננו מהווה יתרון. חוסר ידע הוא רק עוד תירוץ במסכת השקרים שאנחנו מספרים לעצמנו ולסובבים אותנו כשאנחנו מסבירים "מדוע לא..." – מדוע לא הצלחנו, מדוע לא ניסיתי, מדוע אני לא הולך בדרכי, ומדעו אני לא חי את חיי כפי שאני רוצה ומאמין שצריך. 
 
אדם רוצה לעזוב את הקריירה שלו ולצאת לעצמאות. החלום שלו תמיד היה להקים בית קפה. אז למה אתה לא עושה את זה אם זה מה שאתה כל כך רוצה? כי....וכאן באים ההסברים. אחד מהם הוא למשל – אני לא יודע למכור את עצמי....אני לא מבין בזה....אין לי ההון הדרוש......וכו'..
ובכן אפשר להמשיך ברשימת ההסברים אבל אלו כולם הסברים טובים כל כך שאנחנו אפילו מאמינים בהם. אימון מנהלים מתמודד בדיוק עם השאלה האמיתית –  אם נדע מדוע באמת אתה לא עושה את מה שאמרת שתעשה או מה שאתה רוצה לעשות, נוכל להתמודד עם זה ולהתגבר על זה. אם נמשיך לשמוע תירוצים לעולם לא נתגבר על האתגר האמיתי.


ונחזור לנושא ניהול זמן. "אין לי זמן" זה משפט שאנחנו שומעים ומשמיעים הרבה. "אתה לא יודע כמה עבודה יש לי...", "אני לא מצליח לעמוד בכל הדרישות של כולם". משפט נפוץ מאוד אצל מנהלים זה -  "אתה רוצה לראות את היומן שלי?!". כן כן. ברור לי שאתה עמוס. אבל למה?
אתם באמת חושבים שהמנהל בארגון שלכם, ולא חשוב מה דרגתו, באמת לא יודע לנהל את זמנו? אתם באמת חושבים שאם נראה לו איך לעשות את זה עכשיו הכול יהיה בסדר ופתאום יהיה לו זמן? האם הסיפור הנדוש על האבנים הגדולות, הקטנות החול והמים, זה מה שיפקח את עיניו של מנהלינו העסוק ועכשיו יהיה לו זמן לעוד?
על אותו משקל אתם באמת חושבים שמי שרוצה לרזות (לעשות דיאטה) לא עושה את זה כי הוא לא יודע איך עושים את זה? כמובן שלא.
אחד המנכלים שאימנתי אמר לי שהסיבה שהוא החליט להתאמן אצלי היה משפט שאמרתי לו – למנכ"ל צריך להיות הכי הרבה זמן פנוי בארגון. בפועל, במהלך האימון שלו לא דיברנו ולו פעם אחת על ניהול היומן שלו. אבל זמנו התפנה לגמרי לניהול אמיתי וממוקד ולזמן עם המשפחה שלו.
 
   
            אוקיינוס | קהילת סלוניקי 8, תל אביב 69513 | טלפון: 054-6772777 |                                            קופירייטינג: סיגל דריאל