דף הבית >> מאמרים >> בוס בהסוואה?!
 

בוס בהסוואה?!
 

תוכנית הריאליטי החדשה בוס בהסוואה מעוררת בנו תהיות ומחשבות על הנתק בין הנהלת החברה לאחרון עובדיה.הנושא הזה מעסיק את הציבור בעיקר מהצד האנושי והסוציאלי שבו. אנו אוהבים את סיפורי סינדרלה וזה תמיד מרגש ומעורר אצלינו רגשות מיוחדים כי כולנו באיזה שהוא מקום היינו שמחים להיות הסינדרלה שמישהו גואל אותה מגורלה. זה יכול להיות הנסיך או המנהל או בן הזוג או סתם אראלה ממפעל הפייס. מצד שני הציבור אוהב להתלונן על המנהלים המרוחקים ולהאדיר את העובדים המדוכאים. עד כאן הדרמה.

אבל נחזור לאימון ופיתוח מנהלים. כמנהלים בכירים ובעלי תפקידים אנחנו רוצים לדון בדבר האמיתי שהתוכנית לא עוסקת בו. התוכנית לא נוגעת בבעיות האמיתיות של המנהל. יש אסכולות שונות של ניהול ויש הדוגלים בקשר אישי עם השטח ויש כאלו הטוענים שאל לא למנהל להיות מקורב יותר מידי לעובדים. וכמובן שעל הציר הזה בין הקטבים מצויים הרבה גוונים של אפור.

באימון ופיתוח מנהלים אנחנו רוצים ללמוד משהו אחר. השאלה אינה גישתו של המנהל לעובדיו.  באימון מנהל, החותר לבצע משימתו ביעילות, נתאמן להתחבר לשטח ממניעים של הצלחת המנהל בביצוע המשימות שלו והעמידה במטרות שקבע לעצמו. המסקנות של המנהלים המשתתפים בתוכנית הטלוויזיה אינן בכיוון הניהולי בכלל, ואולי זה כי זו תוכנית טלוויזיה מכוונת לרייטינג ולדרמה ולא בדיוק בית ספר לניהול נכון. התקנת מזגן בחדר האוכל של העובדים זה תוצאה חשובה ומיידית, אבל השאלה היותר חשובה כאן היא איך לא ידעת על זה קודם?! ומה עליך לעשות כדי שלא יחסר מזגן במקום אחר? והמזגן זה רק דוגמא כמובן.

החיבור של המנהל לשטח חשוב משלושה טעמים ניהוליים וזאת מבלי לדבר ולדון כלל על הצד האנושי -

ראשית, מנהל הנסמך רק על המנהלים הכפופים לו אינו יודע מה קורה מעבר למסך שהם מציגים לו. נאמנים ומקצועיים ככל שיהיו על המנהל תמיד לוודא ביצוע משימה ומנהל לא יכול לוודא ביצוע המשימות מבלי ליצור את הנוהג של חיבור לשטח. החיבור לשטח נותן למנהל את היכולת לחוש את תגובות השטח להוראותיו. זו היכולת לסגור מעגלים ולקבל משוב כי משימות אכן מגיעות עד למטה. הדבר חשוב במיוחד בארגונים שהמבנה ההיררכי שלהם אינו שטוח  מספיק. אירגונים שעומק ההיררכיה שלהם יכול להגיע ל-6-7 דרגות ניהול. באירגונים שטוחים יותר משימה זו קלה יותר כמובן.

שנית, המנהל ירצה להנחיל את ערכיו (ערכי הארגון) עד אחרון העובדים. זה נכון שהמנהלים הכפופים לו יכולים לחוש ברוח ההוראות שלו בדיון איתו במשרד, אך אין כמו לחוש את רוח הדברים בשטח עצמו. למשל, כאשר מנכ"ל מבקר את לקוחותיו ביחד עם מנהל המכירות שלו (מנכל לעולם לא יבקר לבד את הלקוח) הוא מצליח גם לשמוע את השטח אבל גם להעביר מסרים למנהל המכירות שלו דרך התנהגותו שלו מול הלקוח.

במילים לבד לא יכול המנהל לגרום לדברים לקרות. דרושה גם הדוגמא האישית וההנחייה מקרוב. לכן, היציאה לשטח היא חיונית.

הסיבה השלישית היא לדעתי החשובה מכולן. מנכ"ל, מוכשר ככל שהיה, מנהל מנהלים אשר הוא לא לגמרי יודע מה הם עושים. רוב המנכ"לים צמחו מאחד המסלולים- שיווק, כספים או מכירות וכו'. יחידי סגולה עשו יותר מתפקיד רוחב אחד. לכן, ברוב המקרים המנכ"ל אינו מכיר מלמטה את עבודת הכפופים לו. הדרך שלו להבין יותר טוב על מה מדברים איתו ומה הקשיים או האתגרים אצל כל אחד מהמנהלים תחתיו היא להיות בשטח, לחקור, לשאול שאלות וללמוד. תמיד ללמוד.

מוזר היה לי לשמוע למשל בתוכנית השנייה של "בוס בהסוואה" כי המנכ"ל, מנהל חברת ליסינג תפעולי,  מצהיר כי זו לו הפעם הראשונה בה ביקר במוסך שלו בחולון. מוזר שהוא לא ידע שיש שם התארגנות יפה של תפילת מנחה ביחד כל יום. מוזר שהוא מתפלא כיצד דברים קורים אצלו בחברה.

אם כך, גם אם אתה לא מנהל "רגיש" או "אנושי" או שאין לך כלים "לסמול טוק" עם העובדים, או אם אתה חושב שכדאי לשמור על ריחוק, אתה עדיין רוצה את הקשר לשטח ואתה במיוחד רוצה לדעת מה קורה שם, כי בלעדיו כנראה לא תצליח לצלוח את המשימות ועתיד הצלחתך יהיה נתון לחסדי אחרים ולתקשורת הלקויה בינכם. 
 

אימון מנהלים. פיתוח מנהלים. מנטורינג. אימון מנהלים בקבוצות. פיתוח עתודה ניהולית.
   
            אוקיינוס | קהילת סלוניקי 8, תל אביב 69513 | טלפון: 054-6772777 |                                            קופירייטינג: סיגל דריאל